OCEANKIDS.NO
  • Hjem
  • Prosjekter
    • Waste management
    • Evolusjon
    • Plast i havet
    • Vær og klima
    • Seiling og seilbåt
  • Blogg
  • Ekspertene
    • Ekspertsvar
    • Dette er ekspertene

«Sjøuhyret» - et skoleprosjekt om plast i havet

8/20/2017

0 Comments

 
I alle verdens hav flyter det plast. Dyr spiser plast og blir syke, strendene fylles av plast. Dette skal vi undersøke nærmere i et tverrfaglig prosjekt høsten 2017, i samarbeid med Berg skole og Vik skole på Sømna.
 
Periode: September, oktober og begynnelsen av november 2017.
Fag: Naturfag, samfunnsfag, norsk, matematikk, kunst og håndverk.

​Plastproblematikken er et globalt problem som mennesker, dyr og økosystem over hele verden merker direkte i det daglige. Langs strender på hele kloden driver det inn søppel og mesteparten av dette er plast i ulike former. Ca én million sjøfugler, hundre tusen pattedyr i havet og mange, mange andre dyr og fisker over hele kloden blir skadet eller dør hver år som følge av forsøplingen, ifølge WWF. Tematikken egner seg derfor godt for samarbeid over landegrensene. 

Utgangspunktet for prosjektet er en strand i nærmiljøet. Elevene skal dra på ekskursjon til stranden og utforske det de finner av søppel der.
 
Forberedelse:
  • Lære om plastproblematikken. Hente relevant informasjon fra troverdige kilder. Kanskje finne videoer på nett som forteller om plastforsøplingen?
  • Formulere mål med ekskursjonen.
  • Notere forventninger til hva vi finner og hva vi kan lære.
  • Formulere spørsmål til samarbeidsforskerne på Havforskningsinstituttet om hvilke målemetoder man bør bruke for å måle mengde av søppel på ei strand. (Vi kan jo ikke plukke all plasten på hele stranda!)
 
Ekskursjonen:
  • Kartlegge mengde plast på stranda med de metodene forskerne anbefaler.
  • Hente ut et utvalg av plasten og analysere den.
    • Hvor kommer plasten fra? Er det lokal forurensing eller er plasten ført hit med havstrømmene? (Samfunnsfag/naturfag)
    • Hvilken type søppel er det? Her kan vi sortere etter farge, form eller andre ting, og gjøre statistikk på funnene. (Matematikk)
  • Dokumentere søppelet i bilder og video med skole-iPad.
  • Lage et sjøuhyre av søppelet (Kunst&håndverk)
 
Etterarbeid:
  • Skrive rapport fra ekskursjonene.
  • Sammenlikne funnene på Sømna med funnene i Portugal. Var noen dyr, planter eller mennesker direkte påvirket av forsøplingen? Kommer søppelet fra ulike steder? Er det ulike typer søppel vi finner på de to lokalitetene? (norsk, samfunnsfag, naturfag)
  • Bearbeide bilder og video fra ekskursjonene og lage et felles produkt.
  • Behandle dataene og bruke funnene til statistikk (matte).
Diskutere etiske dilemma ved forurensing. (KRLE)
0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Guri G. Oppegård, lærer for egne barn om bord i seilbåten S/V «Vega»​

    Archives

    December 2017
    September 2017
    August 2017

    Categories

    All

    RSS Feed

Kontakt oss!

Guri G. Oppegård:
guri (snabel-a) voyagingvega.com
Oddvar K. Sand:
oddvar (snabel-a) voyagingvega.com
Website by V design AS
  • Hjem
  • Prosjekter
    • Waste management
    • Evolusjon
    • Plast i havet
    • Vær og klima
    • Seiling og seilbåt
  • Blogg
  • Ekspertene
    • Ekspertsvar
    • Dette er ekspertene