OCEANKIDS.NO
  • Hjem
  • Prosjekter
    • Waste management
    • Evolusjon
    • Plast i havet
    • Vær og klima
    • Seiling og seilbåt
  • Blogg
  • Ekspertene
    • Ekspertsvar
    • Dette er ekspertene
  • Tuamotus

Blogg

Valuta i det daglige

9/6/2017

0 Comments

 
PictureVi fant et fint sted med utsikt over havnen i Cascais for den første økten med valuta.
En tur på butikken er matte i praksis. 

Fag: Matte og norsk
 
VALUTAREGNING Vi er for tiden i Portugal, og her er valutaen euro. I Portugal bruker de mynter og sedler i større grad enn vi gjør hjemme, og barna våre har ofte ett par euro i lommen når vi drar inn til land. Men vi oppdaget at særlig 3. klassingen ikke helt skjønte hvor mye én euro egentlig er verdt (annet enn at det bare er nok til en liten is) , derfor har vi valgt å jobbe med valuta denne uken.
 
I går fant vi oss et fint sted på land med utsikt over havna her i Cascais, som ligger rett utenfor Lisboa. Jeg (Guri), Sigri og Askil snakket først om begreper rundt valuta. Hva betyr det egentlig? Hvilken valuta har vi i Norge? Hvor mye er en norsk krone verdt i forhold til svenske og danske kroner, og i forhold til euro?
 
Jeg syns det er viktig at de forstår hva begrepene betyr, før vi begynner med selve regnedelen. Mens 6. klassingen hadde de fleste begrepene inne allerede, var det vanskeligere for Askil. Samtidig har han et forhold til euromynter nå etter en måned i Portugal, og det gikk ikke så lang tid før han forsto hva valuta betyr.
 
MATTE PÅ BUTIKKEN Vi hadde bestemt oss for å gjøre dagens handletur til en del av matteundervisningen. Sigri og Askil satte opp en liste på skole-ipaden over vanlige matvarer de mente vi trengte; yoghurt, frokostblanding, brød, tomat og agurk. Slike ting.

Egentlig hadde vi tenkt å bruke litt av tiden i butikken til å notere ned hva varene på listen deres kostet. Det hadde nok også vært det lureste, skulle det vise seg. Men når vi var der inne var vi så sultne at vi handlet i en fei og dro tilbake til båten. Vi hadde jo kvitteringen.
 
Hvis det er én ting som ikke fungerer for oss, så er det når opplæringen vår blir lik klasseromsundervisning. Ungene hater at vi leker lærere. Blir vi sittende stille inne med en oppgave, er det full krangel etter noen minutter.
 
DAG TO Kvitteringen vi tok med fra butikken var selvsagt på portugisisk. Vi snakker ikke språket, så vi måtte oversette ganske mye før vi fant matvarene ungene hadde skrevet ned på listene sine dagen i forveien, og jeg hjalp til.
 
Sigri skrev ned 10 matvarer med de korresponderende prisene, mens Askil nøyde seg med fem. Deretter skulle de bruke dagens eurokurs for å regne om til kroner. Vi gikk inn på DNBs valutasider og fant dagens kurs til å være 9,78 for salg av euro. Askil rundet av til 10.
 
MOTIVASJON PÅ BUNN Oppgaven var i vanskeligste laget for 3. klassingen. Det ble en del krangel før vi var ferdige. Motivasjonen sank mens vi oversatte fra portugisisk. I tillegg var det en del norsk rettskriving av matvarene som måtte på plass før vi kunne starte med selve regningen. Noen ganger må man bare kjøre oppgaven helt igjennom, for å skape forståelse for problemstillingen.
 
Jeg tror de siste to dagene med valuta gjør at både Askil og Sigri får en bedre forståelse for verdien av prisene på varer og tjenester framover. Når vi nå skal kjøpe is i kiosken på stranda, skal Askil få regne om prisen til norske kroner. 
 
Etter hvert tror jeg nok det vil sitte. 

0 Comments



Leave a Reply.

    Author

    Guri G. Oppegård, lærer for egne barn om bord i seilbåten S/V «Vega»

    Archives

    August 2019
    February 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    August 2017

    Categories

    All
    Fossiler
    Kommunikasjon
    Matte
    Naturfag
    Norsk
    Valuta

    RSS Feed

Kontakt oss!

Guri G. Oppegård:
guri (snabel-a) voyagingvega.com
Oddvar K. Sand:
oddvar (snabel-a) voyagingvega.com
Website by V design AS
  • Hjem
  • Prosjekter
    • Waste management
    • Evolusjon
    • Plast i havet
    • Vær og klima
    • Seiling og seilbåt
  • Blogg
  • Ekspertene
    • Ekspertsvar
    • Dette er ekspertene
  • Tuamotus