![]() Jeg vet ikke helt hvem som var mest spent på den første skoledagen om bord i båten, men noe sier meg at det var oss voksne. TIDEN SOM GALOPPERER For et års tid siden bestemte vi oss for å dra på jordomseiling. Vi har tre barn, og to av dem er i skolealder. Sigri (11) er på 6. klassetrinn, mens Askil (8) skulle begynt i 3. klasse. Mange har spurt oss om hvordan vi skal løse skolegangen til ungene mens vi seiler, flere med dårlig skjult forferdelse bak nysgjerrigheten. Vi opplever det som noe av det mest spennende vi skal i gang med. Vi har lenge kjent at vi ikke har hatt særlig mye tid til å følge opp ungene våre i hverdagen. Når barna kommer i skolealder slukes tiden. De pendler fra den ene institusjonen til den andre, og det er i stor grad andre voksne som står for opplæring og oppdragelse av våre barn. Når vi nå velger å seile mens ungene fremdeles er små, er en vesentlig årsak at vi ønsker å bruke av tiden vår til å lære ungene det vi mener de bør kunne på deres eget nivå-, i hvert fall for en liten periode av livene deres. SAMARBEID MED HJEMMESKOLEN Det er vi foreldre som er driverne i opplæringen av barna. Samtidig samarbeider vi med hjemmeskolene i Sømna kommune, Berg skole og Vik skole. Skolene har digital undervisning. Det betyr at alle elevene har skole-iPad og bruker digitale hjelpemidler i det daglige. Skolene bruker også lærebøker, men kanskje særlig i starten er iPad en viktig læringsressurs. Kommunikasjonen mellom skolen og foreldrene foregår også i stor grad digitalt i en app som heter Showbie. Her laster vi ned ukeplaner og får informasjonsbrev. Denne digitale infrastrukturen gjør det lettere å få støtte til undervisning uten at man fysisk er tilstede. Og man kan gjennomføre prosjekter sammen med ulike geografiske utgangspunkt. Det er dette vi skal gjøre i høst i et tverrfaglig prosjekt med tema «Plast i havet». Du kan lese mer om prosjektet her! Den viktigste opplæringen for barna våre blir likevel den som skjer i det daglige. Vi har tenkt å ha realistiske planer for egenundervisningen. Klarer vi to timer konsentrert skoling fem dager i uka i snitt, er vi fornøyde. Samtidig prøver vi å snike inn læring der det faller seg naturlig. Når Sigri i sommer lurte på om pålegget seilaks var så rødt i kjøttet fra naturens side, fikk vi mulighet til å lære henne om fargestoff i mat og E-nummer. Vi satt i ca 45 minutter og snakket om dette, hentet informasjon på nettet og sammenliknet E-nummer med de andre matvarene på frokostbordet. Det ble en fin samtale som vi har kommet tilbake til utover sensommeren. FØRSTE SKOLEDAG Mandag denne uken skulle vi ha første skoledag om bord. Det gikk ikke helt bra. Vi skulle sikkert ha lastet ned appene og logget oss inn i skolesystemene før vi dro hjemmefra, men da var alt bare kaos. (Spesielt interesserte kan lese mer om det her!). Her i havnen i Póvoa de Varzim i Portugal er nettet ustabilt. I tillegg syntes ungene det var k-j-e-d-e-l-i-g at foreldrene plutselig lekte lærere. Vi ga opp før de to timene hadde passert. Tirsdag gikk det bedre. En av oppgavene barna har er å sende reisebrev hjem til klassene jevnlig. Vi bestemte oss for å begynne med første reisebrev, og aller først starte med et tankekart for å strukturere teksten. Ungene bruker appen iThoughts for å lage tankekart, et enkelt og intuitivt program. Man kan utvide med så mange nivå man ønsker, og legge inn bilder og bildetekster i tankeboblene. Askil ble så ivrig at han bestemte seg for å lage reisebrevet i iThoughts. Sigri ville derimot lage et kapittel i en bok-app som heter Book Creator. Her kan hun også legge inn bilder og leke seg med ulike fonter og farger. Vi syns ikke det er så farlig om hun tar litt av på dekoren, så lenge hun har motivasjon til også å skrive tekst.
Når vi har hatt besøk på båten, har begge vist fram prosjektene sine og formidlet arbeidet muntlig. Det er mye læring i å forklare tankegangen i prosjektene sine muntlig. I tillegg har de selv oppdaget skrivefeil som måtte rettes på. I dag torsdag skal vi sende arbeidene over til skolene, slik at elevene hjemme får et innblikk i livet ombord i båten. Kanskje kan det inspirere noen av dem til å lære om verden der ute.
0 Comments
|
AuthorGuri G. Oppegård, lærer for egne barn om bord i seilbåten S/V «Vega» Archives
August 2019
Categories |